Broad canting Freedom , R. nco,o:s&fos

29000

Appendix:
Policy Guidances

From their inception in the early 1950s until the late 1970s, Radio
Free Europe and Radio Liberty established broadcast policy through
the issuance of regular directives, or guidances. In most cases, the guid-
ances were drafted by members of the American management and
" circulated to the editors of the various language services. On occasion,
the guidances were written by RFE or RL administrators and then sent
for approval to the Central Intelligence Agency or the State Depart-
ment before being implemented as official policy. In a very few cases,
broad policy documents were written by the State Department itself.

Several different types of guidances were issued by the two sta-
tions. Radio Free Europe issued daily guidances, which suggested points
that broadcasters might highlight in commenting on the major news
items of the day. Broad thematic guidances on subjects like Hungarian
agriculture or the Sino-Soviet split included lengthy background analy-
sis and recommendations as to how broadcasters should cover the par-
ticular issue. Finally, “country papers”—lengthy guidelines for RFE’s
strategy toward its target countries—were issued after consultation with
the CIA and State Department.

Radio Free Europe issued hundreds of guidances during the 1950s.
As RFE and RL evolved into normal international broadcasting net-
works, they made less frequent use of guidances and relied more on the
professional judgment of the language service editors. By the late 1970s
the use of policy guidances had been almost entirely discontinued.

This was the first guidance issued by Radio Free Europe. Written in
1950, it spells out the station’s mission and objectives at its inception.
The language reflects the political environment of the early Cold War;
indeed, by the standards of the time, this was a moderate document.

REVISED
(September 21, 1950)

POLICY GUIDANCE MEMORANDUM NO. 1

Objective of Radio Free Europe.

The objective of Radio Free Europe is to prevent, or at least to
hinder, the spiritual, economic and military integration of the nations
of Eastern Europe into the Soviet bloc.To this end we seek to hold or
to capture, insofar as possible, the allegiance of the peoples in the na-
tions to which our programs are beamed, and to undermine Soviet
and native Communist influence in that area by every means available
to propaganda.

Character of Audience.

To develop = line of approach calculated to attain our objective it
is necessary first of all to consider the composition of our audience. In
each of the prisoner states, in varying proportions, it will fall largely
into the following occupational categories:

1. Peasants. 4. Military
2. Industrial workers 5. Church
3. Intelligentsia 6. Functionaries

7. Business

For each of these categories specific topics and lines of approach
should be developed with a minimum of delay, having due regard for
such differentiating factors as sex and age. However, this memoran-
dum is limited to the discussion of certain topics and lines of approach
calculated to interest and influence our audience as a whole. To assist
in the selection of these, the following assumptions have been made in
regard to the proponderant majority of our listeners:




316 - Appendix

1.That there is an almost universal and burning desire to be freed
from foreign domination, o

2. that, with the exception of those who profit directly from it in
terms of power or privilege, there is a general detestation of the police
state in all its aspects,

3. that life in a police state has enormously stimulated the long-
ing for a measure of personal freedom, and in particular for freedom of
worship,

4. that there is a widespread divergence of opinion as to the most
suitable form of political, social, and economic organization to be in-
stituted once national independence has again been achieved,

5. that the spirit of nationalism has lost none of its SS&.&\.

6. that the attachment of the peasant to his land is as passionate as
ever; and that there is a welling desire for land reform wherever feudal
tenure has persisted,

7. that there is a general desire for economic betterment,

8. that life goes on in these countries and that the attitude n.uw
certain members of the population towards the regime may be condi-
tioned by the way it has affected their personal situation,

9. that there is a certain amount of disappointment among the
peoples of the target area in regard to the past policies of the Western
world towards the enslaved countries of Eastern Europe,

10. that there is a strong desire to preserve the ties with Western
culture and to prevent integration into the Soviet system.

Topics and Lines of Approach

The foregoing assumptions suggest certain topics and lines of ap-
proach with which it is now proposed to deal.

Liberation

For the peoples of the prisoner states everything else hinges upon
the question of liberation. This is for them the vital preoccupation.
Accordingly, liberation must be the predominant theme in any effec-
tive long-range program of propaganda. ‘ ‘

"This confronts Radio Free Europe with a dilemma. It 1s absolutely
essential to keep the hope of liberation alive. Yet we should recognize
that for the peoples of Eastern Europe another world war appears to
offer the only chance of realizing this hope. If, accepting this thesis, we

Policy Guidances + 317

state quite frankly that in our view there can be no lasting peace until
Eastern Europe has been freed from the domination of the Soviet
Union, we play into the hands of the Kremlin, who with their “peace”
campaign are exploiting in every corner of the globe the almost uni-
versal fear and detestation of war. If, on the other hand, we do less than
this, we run the risk of weaking the morale of our friends behind the
Iron Curtain, who will surely be told, and may actually believe, that
we have abandoned them.

Under these circumstances, what should be our line? The follow-
ing suggestions, by no means all-inclusive, are put forward in a tenta-
tive vein. We should:

1. Make it clear on every appropriate occasion that the United
States had not forgotten the pledge of national independence con-
tained in the Yalta declaration and so flagrantly violated by the Soviet
Union—that we expect to see this pledge eventually redeemed.

2.Make the point that because of the attitude of the Soviet Union,
the world situation is at present in flux and that the time and manner
of liberation will of necessity depend upon the way in which the con-
flict between the free world and the Soviet despotism may develop—
a question which is still not yet clear.

3. Emphasize the growing awareness in the western world of the
Soviet objective of world domination.

4. Recount the stages of increasing resistance to Soviet pressure,
culminating in the action of the United Nations in Korea.

5. Tell of the overwhelming strength of the free world in terms of
raw materials and industrial potential.

6. Tell of the increasing military strength of the free world and
notably of the United States—making much of the readiness with
which our industrial potential, designed for the purposes of peace, can
be converted if need be from civilian to military production.

7. Develop the thesis that the first step in bringing about a retreat
of Soviet power must be to arrest its further advance and that we are
presently engaged in taking this step.

8. Draw attention to the forces of disintegration at work within a
despotism, and their tendency to grow by leaps and bounds once the
period of easy conquests has come to an end.

9. Express the hope, possibly with tongue in cheek, that when
finally confronted with preponderant strength in being, the masters of
the Kremlin may accept the ever open invitation to abandon their




318 -+ Appendix

mad dream of world domination and join with other nations of the
world community in laying the foundations for expanding prosperity
in a world at peace.

10. Define what we mean by peace, i.e., peace through freedom,
the only peace that under any circumstances we would accept.

11. On every possible occasion make it clear that the existing world
tension is not based upon a struggle for power between the United
States and the Soviet Union, as it is so often represented, but that it is
a recrudescence of the ancient struggle between freedom and tyranny,
that in this struggle there can be no neutrals, that in this struggle we
consider all of Eastern Europe, whether at present under Russian domi-
nation or not, by its whole history and tradition inevitably on our side.

After Liberation, What?

Our friends in the prisoner states are profoundly interested to learn
what we see in prospect for them once liberation has been achieved.
The answer to the question, “After liberation, what?” is to be found in
certain fixed principles of American policy. We believe that once the
prisoner states have been liberated they should be free to form gov-
ernments of their own choosing without interference by any outside
influence, including our own.We believe that in this manner they will
be able to adopt whatever form of political, social, and economic or-
ganization is best suited to their needs. We stand ready to be of assis-
tance to them in overcoming their initial economic difficulties.

Whenever there have been social advances, as for instance, in the
opening of educational opportunities to a wider group, our disposi-
tion would be to see that the gains made were held as a prelude to
further progress. It should be pointed out, however, that in a climate of
freedom, teachers would once again be permitted to seek the truth
and impart it to their pupils, who would no longer have to play the
part of the propagandists for an alien philosophy or the mouthpieces
for a steady stream of Soviet lies.

We hold the view that the nations of Eastern Europe form an
essential and an integral part of any viable European economy. In gen-
eral, we favor the maintenance of a high degree of national cultural
autonomy within the framework of a European federation. We look
upon such a federation as the best means to provide for the prosperity
and the security of the European continent.

Under the stress of war we accepted the notion that the Balkan

Policy Guidances + 319

States with the exception of Greece should fall within the Russian
sphere of influence under certain very definite conditions. These con-
ditions, agreed to by the Soviet Union, have not been met by them in
practice. Accordingly, the whole question of spheres of influence can
fairly be re-examined. Without prejudging this issue, we strongly in-
clined at present to the organization of peace through the instrumen-
tality and under the supervision of the United Nations without
conceding to any nation that degree of authority over its neighbors
which the Soviet Union has read into the conception of spheres of
influence. We believe that the prisoner states must be freed of Russian
domination. This means for us as a minimum the withdrawal of the
Soviet Army and its Secret Police, free elections effectively supervised,
and the repeal of all measures illegally adopted. In general it means
that frontiers imposed by the Soviets should promptly be brought under
review and wherever possible finally determined by friendly negotia-
tion between parties originally involved.

The American Example

Our friends in the prisoner countries are subjected to a constant
barrage of misrepresentation about the United States. No opportunity
should be lost to set this matter right.

A rising standard of living, an ever-widening horizon of opportu-
nity, the dignity and worth of the individual, personal freedom and
national independence in a world at peace are ideals responsive to the
deepest longings of our people. We seek these things for others no less
than for ourselves. Our thoughts are directed to the ever-present Ameri-
can vision of a brighter future. By way of demonstrating the truth of
these assertions, we have but to present in broad outlines our national
behavior in the domestic and in the foreign field.

In the domestic field we can point to the enormous advances in
the sphere of social legislation. A developing industrialism, together
with the spread of popular education, has brought to masses of people
a larger share of the good things of life than ever before, and this
movement continues in the United States because we believe that in
the world of today it is essentially just and right. We have thus placed
ourselves securely on the side of progress. There has been recurrent
criticism of the so-called “welfare state,” but very little criticism of
the obligation of the government to interest itself increasingly in the
general welfare of the citizen with the result that a growing sense of




320 -+ Appendix

well-being and of security has been brought to the average man and
woman. In the process our economy has not been disrupted, and our
actual and potential productivity has reached previously undreamed
of heights. It can safely be asserted that no other system devised by
man has demonstrated such flexibility in the face of changing condi-
tions as the American system, or such outstanding success in meeting
them. Our propaganda should take full advantage of these facts.

In the foreign field we can underscore the efforts we have made to
improve the standard of living in other countries and to advance the
cause of world peace.The first of these was of course our major par-
ticipation in UN.R.R_.A., an act of generosity never fully appreciated
and already largely forgotten. Then came the Marshall Plan, which
would have brought material help to many of the countries behind
the Iron Curtain had it not been for the intransigence of the Soviet
Union. Beyond this we stand committed to the widest possible exten-
sion of multilateral trade as a condition essential to world prosperity.
And we have made a modest beginning in the implementation of that
“bold new program” for the development of backward areas known
as Point Four.

In the interests of peace with justice we have given wholehearted
support to the United Nations, which we joined in good faith in the
hope that it would be able to maintain international peace and secu-
rity. Because this hope has for the moment been dimmed by the con-
duct of the Soviet Union, we have felt obliged to take measures both
within and without the Charter which we deemed necessary to main-
tain security, if it did not maintain the peace, of the free world. We
have scrupulously observed our international commitments to the
utmost of our ability. We need not hesitate to spread these facts on
the record.

Russian Objectives

Our friends in the prisoner countries have had experience enough
of their own to have a pretty clear view of the objectives of the Soviet
Union. It would not be surprising if they wondered at times whether
our view was equally clear—whether we had at last taken the measure
of the menace and whether we were prepared emotionally to meet it
at whatever cost.

We should state without hesitation that the Soviet Union, in our
view, is today an imperialist power seeking world domination as its

Policy Guidances -+ 321

undisguised objective. It has made a prisoner of many states and now
threatens the free world. Promising the millennium, it enlists the sup-
port of the toilers in many lands, postponing the disclosure of the
emptiness of its promises until it is so well entrenched in power that
the disillusioned have no longer any choice but to obey. It is this Bol-
shevik imperialism, using Communism as a weapon, which is the real
enemy. And it is Bolshevik imperialism that should be the principal
target of our attack. This is tyranny—naked and aggressive—with all
the strength and with all the weakness of tyranny. We should point out
that the strength of tyranny is notoriously transient, while its weak-
nesses, as history reveals, leads to its inevitable doom. We should play
on the growing objection of the satellites to the Soviet Union’s disre-

gard for their rights, prestige and interests. Many useful variations can
be developed on this theme.

Semantics

Wherever the voice of the Soviet reaches, the meaning of words is
twisted out of all recognition. It is important on this account to devote
some effort to clarification.The corruption of the idiom by the propa-
gandists of the Kremlin should be debunked. The “peace-loving people’s
democracy” must be shown up for what it is—a totalitarian despotism
bent upon conquest by subversion, or if need be by force. Commu-
nism as a weapon of subversion must be exposed. Its appeal lies in the
fact that since the early days of the Russian revolution it has carried
overtones of a release from oppression. On this account it has proved a
useful slogan about which to rally the unwary. But however useful as a
slogan, we should recognize and bring others to recognize that in no
country, including the Soviet Union, has the visionary and unwork-
able system of Communism been tried as a form of economic organi-
zation. Wherever the power of the Kremlin extends, the form of

organization is that of a tyrannical oligarchy enforcing its will on a
- mass of reluctant serfs by the adroit and unscrupulous use of the secret

police. Misrepresented as a liberating movement, Bolshevik imperial-

ism is in fact reaction incarnate. It is Red Fascism, and should be so

designated. Other striking examples will no doubt suggest themselves.




322 -+ Appendix

Useful topics briefly noted.

American Democracy

Recognizing our shortcomings, we make no claim to perfection.
We do claim, however, that we strive to attain it, and that under our
system injustices gradually yield to correction and the lot of the aver-
age citizen improves from year to year.

Fear

Native Communists in the prisoner states live in constant fear of
liquidation from above or vengeance from below. We should recur-
rently play upon this fear. At the same time we should ﬁ.r,wé a m._m:nnl
tion between those Communists who have behaved in a traitorous
manner and who have shared in the responsibility for the sufferings of
their fellow citizens, and those Communists who have merely pas-
sively accepted the party line as a means of mnﬁuwnnmn.zmmos.,ﬂo the
latter we should offer the hope that the error of their ways may be
forgiven.

Nationalism

We should do everything in our power to fan the flames of na-
tionalism as distinct from chauvinism. Nationalism of the twentieth
century contemplates the maintenance of the greatest possible degree
of economic, political and cultural autonomy having a:.o na.mma mo.ﬁ
the necessity of regional groupings and of world organization. This
twentieth century nationalism may prove in the end to be one oﬁw the
most effective forces working against the ambitions of the Kremlin.

Oppressors Versus Victims

We should make the point as frequently as possible that we never

cease to distinguish between oppressors and their victims; that we have
the most profound sympathy for the peoples of the vimosnn.wﬂ:mm.
including the Russian people; that our quarrel is exclusively with the
tyrannical governments which oppress them.

Frank Altschul.

Policy Guidances + 323

The guidance on the coverage of anti-Semitism was included in RFE’s
first policy manual, issued in 1951. East European anti-Semitism was a
major issue at the time, since many of the defendants of the purge trials
that swept the Communist parties of the region were well-known Jewish
party officials. Both RFE and RL regularly condemned anti-Semitism

in their broadcasts and frequently linked the persecution of Jews to Com-
munist ideology and tactics.

Anti-Semitism

1. Anti-semitism in the Soviet orbit has two aspects. The minor
aspect, which is virulent in Hungary and to some extent in Ro-
mania, where a relatively large number of Jews still live, is a carry-
over from an earlier time, now reinforced by the presence of an
appreciable number of Jewish communists in high governmental

and party posts. With regard to the status of the Jews of these two
countries, RFE’s position is as follows:

a. For Hungary, a special guidance has been written, recom-
mending that Christian speakers warn against making scape-
goats of the Jews, and pointing out that Jewish Hungarians
suffer equally with other Hungarians under the Rakosi re-
gime; that suffering should unite men and not divide them;
and that Rakosi the Communist, not Rakosi the Jew, is the
nation’s oppressor—the oppressor of Jews and Christians alike.

b. For Romania the situation is somewhat different. There are
said to be 350,000 Jews in the country. By arrangement be-
tween Tel Aviv and Bucarest, Jews have been allowed, for
about a year past, to leave Romania for Israel (at the reported
rate of 2,000 a month). Our Romanian station should not
discuss the subject of anti-semitism in order to avoid doing
anything which might cause the regime to cancel the ar-
rangenient whereby Jews are allowed to leave the country.

2. The major aspect of Soviet anti-semitism is of a new kind for
which the Stalinists have found the name of “anti-cosmopolitan-




324 -+ Appendix

ism.” This is the Soviet-Russian counterpart of Hitlerian anti-
semitism. That is to say, it is not a mere sentiment in the popula-
tion, it is a conscious governmental policy. The German doctrine
was founded on the notion of race and “blood”; the Soviet doc-
trine is founded on the notion of race and history. The Jew is
deemed inapt for Sovietism because he is historically a citizen of
the world—specifically of the bourgeois world. He is therefore
intellectually incapable of loyalty to a doctrine that is marked by
two great negatives—for Sovietism is not merely atheistic, it is also
not humanistic. Its core is not man—not even man without God;
its core is the State, incarnate in a dictator. The Jew is deemed to
be innately incapable of worship of the State.

3. Supplementing this fundamental doctrine, three considerations
have impelled the Kremlin to intensify its anti-semitism:

2. The awareness of every people behind the Iron Curtain that
they are being governed by agents of the Kremlin and ex-
ploited in the interest of Soviet imperialism, and the result-
ant threat of “Titoism,” have impelled the Kremlin to try to
resolve a contradiction in its rule: it has sought, at one and
the same time, to replace “national communists” by more
reliable agents, and to pose as the defender of the national
aspirations of each of the peoples we address.

The clearest example of how anti-semitism is used to further
this purpose is to be seen in Czechoslovakia. In that country
the regime began by placing Jewish Communists in “un-
popular” functions, particularly the police. Beginning a year
ago, when the regime started to crack, Moscow chose its
scapegoats among its Jewish agents, both on the highest lev-
els (Slansky) and on lower levels (Frejka, R. Margolius et al).
The Czechoslovak purge has been notably a purge of Jews;
and an important objective of the purge has been to give
emotional satisfaction to people for whom a Jew is a proper
scapegoat.

b. Secondly, since the concentration of Soviet fire against the
USA (with a considerable diminution of attacks against our

Policy Guidances + 325

allies) the Soviet rulers have bethought themselves that Eu-
ropean Jews are people who have relatives and friends in the
United States, and that to attack a Jew is to attack a “natural”

w_.:< of America. Jewish Communists, therefore, have become
€ . ” .
unreliable” communists.

e mwbm:& affairs in the Middle East encourage anti-semitism
in the Soviet orbit.The Arab nations are anti-Israel; the Jews
are pro-Isracl. The Arab nations are anti-West; Israelis are

pro-West. The West is “capitalist;” or at least anti-commu-
nist. Ergo. . .

4.This situation, which is clear enough in Czechoslovakia, is not
one of which RFE can take advantage in Romania at this time, for
the reason cited in par. 1 (b) above. It may be exploited in Hun-
gary (chiefly) and in Poland, not in broadcasts to the nation at
large but in scripts addressed directly to the Jewish members of
En.wmmgo)x\n are already pointing out to members of the several
regimes that their careers are, of necessity, short; their triumph can
only be brief, in the nature of things. They are like the King-priest
of Nemi (see Fraser, The Golden Bough, vol. I, ch. 1) who must
E.oé_ day and night, weapon in hand, because he who became
king by murdering his predecessor is doomed to be succeeded by
one S&.o will murder him. To the Jewish official we say that his
insecurity is greater than that of his Christian colleague because
the Politburo, exactly like the Nazis, refuses to believe what every-

Uo&\ else know to be true—that a Jew can be a loyal citizen of his
political nation.

m./.m\m take appropriate occasion to make clear that RFE is anti-
racist on principle: that as Poles, Czechs, Slovaks, Hungarians
Romanians, Bulgarians, Albanians, we know that so-called nmnm
theories are scientific absurdities and we believe in the brother-
hood of man under the fatherhood of God.




326 Appendix

The 1957 country paper for Hungary is interesting for several reasons. To
begin with, the paper was drafted by the State Department and Eﬂh&mm
on REE and the Voice of America as a broad guideline for coverage. This
was the first country guidance issued after the 1956 Hungarian Revolu-
tion, and its language and tone reflect the American .mc:ma:i.miw.mm@r
mination to bring the policies of its foreign broadcasting stations in line
with the government’s policy toward Eastern Europe. ﬁmm paper is also
important for its instruction that RFE should regard itself more as a
European station rather than an American station.

SECRET [stamped on original document] -
Approved by Committee on Radio
Broadcasting Policy, 20 August 1957

RFE BROADCASTING POLICY
TOWARD HUNGARY

[. Objectives:

In the interest of assuring maximum possible impact and effec-
tiveness of the total U.S. broadcasting effort directed to the USSR and
to the Soviet-dominated countries of eastern Europe, the methods
and aims of both official and unofficial American radio stations broad-
casting to the area have been thoroughly reviewed in the :.mE of cur-
rent U.S. policy objectives. In accordance with instructions of nr.o
Committee on Radio Broadcasting Policy, upon whose request this
review has been undertaken, individual papers have been wnnmmhn@ fo
each of the target countries on each of the broadcasting operations
concerned, outlining the role each should play in the furtherance of
both general and specific American objectives in the area, and recom-
mending such changes or modifications of present operating practices
as may seem desirable to this end.

The following paper concerns only Radio Free Europe broadcasts
to Hungary. It establishes practices and policies to be followed by wzu-.

Policy Guidances -+ 327

dio Free Europe in its broadcasts to Hungary with a view to assuring

~ close conformity of the activities and aims of the station with current

policy objectives of the U.S. with respect to Hungary and to achieving
maximum effectiveness in this regard by defining RFE as a “gray”
station a constructive and essential role, clearly distinct from that of the
official Voice of America.

II. Policy Considerations:
A. Background of U.S. Policies:

The fundamental objectives of U.S. policy are to pre-
serve the security of the U.S. and the vitality of its funda-
mental values and institutions, and to promote the general
welfare of its people.

The greatest threat to these objectives at present is the
Soviet Union, with its determination to destroy all rival power.

There is no foreseeable prospect of significantly reduc-
ing Soviet military strength, which is the core of Communist
power, except by mutually acceptable agreements with the
Soviets or by large-scale military action. The initiation of
such military action is not an acceptable course for the U.S.

Accordingly, it is U.S. policy, approved June 3, 1957, to
seek (a) to affect the conduct and policies of the Communist
regimes, especially of the Soviet Union, in ways that further
U.S. interests; and (b) to foster tendencies that lead them to
abandon expansionist policies. This offers the best hope of
bringing about at least a prolonged period of armed truce,
and ultimately a peaceful and orderly world. . . .

In the exploitation of Soviet bloc vulnerabilities, it is
national policy, approved June 3, 1957, that the U.S. should

a. Promote evolutionary changes in Soviet policy and con-
duct in ways that further U.S. and Free World security;




328

Appendix

b. Weaken the ties which link the Soviet Union and Com-
munist China and their Satellites;

c. Encourage bureaucratic and popular pressures inside the

bloc for greater emphasis by the regimes on their internal
problems; the effort should be to pose the necessity of
devoting attention and resources to solve them or facing
increased disaffection if they are ignored;

d. Undermine the faith of the Communist ruling classes in
their own system and ideology.

. U.S. Policy Toward Hungary:

In the foregoing context, U.S. policy toward Hungary

plays an important but a definitely subsidiary role. All actions

with regard to Hungary must be considered with regard to

their effect on the overall situation, particularly with refer-
ence to U.S. efforts to affect the conduct and policies of the
Soviet Union.

Among long-term U.S. objectives are the complete in-
dependence of Hungary from Soviet domination and the

establishment in Hungary of a representative government

resting upon the consent of the people.

Recognizing the unlikelihood of attainment of this goal
through internal revolutionary means, our short-term aim is
to foster an evolutionary development resulting in the weak-

ening of Soviet controls and the progressive attainment of
natural independence. In doing this, we must seek to main-"

Policy Guidances + 329

establishment of a “national Communist” regime which,
though it may continue to be in close political and military
alliance with the USSR will be able to exercise to a much
greater degree than in the past independent authority and
control in the direction of its own affairs, primarily confined
in the first stage to its internal affairs. However, “national
Communism” and other tendencies and developments which
may tend to weaken Soviet controls but which in themselves
retain a basically authoritarian character do not offer solu-
tions consonant with the ultimate aspirations of U.S. policy
toward Hungary. Though they may be judiciously exploited
in the interest of the immediate objective of promoting greater
Hungarian independence from Moscow, exploitation should
never be in the manner or to a degree detrimental in the
long-run to the genuinely democratic and Western tenden-
cies and developments which exist within Hungary.

The immediate goal of U.S. policy toward Hungary is to
attempt to maintain the deep-seated psychological animus
towards the USSR and Soviet communism which expressed
itself in the October revolt, and to help preserve such of the
gains achieved in the course of that revolt as may be feasible.
These gains include greater freedom for the peasant, and a
trend away from forcible collective farming. While they may
be more emotional and temporary than concrete and per-
manent, these gains are nonetheless important as a step to-
ward our immediate goal of bringing about a loosening of
the ties between Hungary and the USSR. In carrying out
this policy, it should be underlined that it is neither feasible
nor desirable for us to run the risk of either local or general
hostilities. . . .

tain the morale and the hopes of the Hungarian people, while
indicating that their basic problems can only be solved in the
long-term by pacific means and that patience and enduring
quiet effort will be required on their part.

III. The Role for Radio Free Europe:

The general nature and content of broadcasts to Hungary will be
adapted to the characteristics of Radio Free Europe as (1) a voice of
the people of free Western nations dedicated to the interests of the
people of East Europe, and (2) an instrument, unattributable to the
US. Government, for the furthering of U.S. policy objectives.

An initial U.S. objective is to encourage, as a first step
toward eventual full national independence and freedom, the




A.US. policy will control the overall policy position on RFE,

Appendix

1.While its broadcasts must adhere to U.S. policy in general
and avoid positions which would produce a net result in-
Jurious to U.S. policy, RFE will, at the same time, main-
tain flexibility and objectivity. With respect to the internal
and external affairs of the U.S. which merit treatment in
news to Hungary, RFE will report objectively, giving fair
coverage to legitimate points of view which are not nec-
essarily in accord with the public position of the U.S. Gov

ernment. .

. Unannounced U.S. foreign policy will from time to time
be conveyed to RFE. As an instrument for furthering un-
announced policy, RFE will be governed strictly by the
policy guidance furnished to it through appropriate chan-
nels. This guidance will relate to specific events and con-
ditions and may, in some instances, appear to be in conflict _
with announced policy. (In most instances, guidance on :
unannounced U.S. policy will relate to objectives which -
can be undertaken by RFE as an unattributable radio, but
which would be inadvisable or inappropriate positions to
be taken by an official organ or spokesman of the U.S
Government.)

- RFE will seek by all practicable means to broaden and -
improve its news coverage of world affairs and its cross
reporting of events in the Sino-Soviet orbit. In its cover-
age of world news RFE will strike an appropriate balance
between the need to avoid the appearance of an American
propaganda instrument, and the interest in U.S. affairs which
follows normally from recognition by the Hungarian au-
dience that the United States is the keystone of the free
world. In seeking this balance RFE will be guided by (a)
impartial and objective selection of news based on its news
value to Hungarians, and the reporting and commenting
on such news from a viewpoint consistent with its repre-
sentation of the people of the free world as distinguished

Policy Guidances - 331

from its covert representation of U.S. policy, and (b) rec-
ognition that the principal role of official radios broad-
casting to Hungary is to reflect the American point of
view and to cover “Americana”; RFE broadcasts in this
area should generally be in the European context as seen
through European eyes. In its cross reporting of events in
the Sino-Soviet orbit, RFE will place emphasis on cover-
age and comment relating to events and developments
which serve to illustrate inconsistencies in the application
of Communist methods, conflicts in interpretation of
Communist doctrines among the orbit countries, and will
treat extensively the gains in other satellite areas in the
direction of liberalization and lessening of Soviet control.

- RFE will avoid a tendentiously negative approach in its

broadcasts to Hungary and, when possible, inject construc-
tive criticism into its commentaries. The general tone of
its broadcasts will be pro-Western, as distinguished from
anti-Communist. Attacks on communist institutions will
be characterized to the greatest possible extent by positive
suggestions and commentaries which will illustrate for
Hungarians possible means for overcoming the evils and
defects of such institutions. (RFE will use “black book”
technique for exposure of actions by Communist indi-
viduals and harsh conditions and excesses, provided the
highest degree of care is exercised in the pre-broadcast
development and authentication of the facts.)

- RFE discussions of communist institutions and regime

practices will be based on the presumption, rendered irre-
futable by the October 1956 revolution, that Hungarians
are almost unanimous in their hatred of the communist
system and their will to resist Soviet domination. On this
basic presumption, discussion and commentary will never
suggest to Hungarians that the West has forgotten the les-
son of the revolution; it will recognize that Hungarians
have no need for purely negative discussions in refutation
of communist ideology or condemnation of Soviet prac-
tices; but it will not neglect the small but influential group




332

Appendix

of intellectuals and convinced Government officials who
continue to represent a target for discussions of Marxist/
Leninist ideologies.

This same basic presumption dictates the need for a posi-
tive practical approach to Hungarian audiences which will
implicitly recognize the Hungarian national will to be free
of Soviet domination, which will be sympathetic to the
enormous difficulties in the way of liberation from the
Soviets, but which will illustrate for the Hungarians the
world-wide sympathy which their efforts to gain freedom
from Soviet domination have won for them. Emphasis will
be placed on reporting to Hungarians on the damaging
effect which their revolution has had on the world com-
munist movement.

6. Although the U.S. Government and its official media main-

tain a position of non-interference in the internal affairs
of other nations, it is permissible and desirable that RFE,

within the limitations indicated in this paper, concern it-

self with the internal affairs to those matters which have a
material bearing on subservience to the USSR, regime
practices, legislation and control, and similar factors, the
discussion of which will serve to promote policy objec-
tives of the U.S. vis a vis Hungary. RFE will be sensitive to
the will of the Hungarian populace and avoid involve-
ment in affairs which Hungarians in general regard as pe-
culiarly the concern of themselves.

- In its discussion of Hungarian internal political affairs, RFE
will not present itself specifically as the voice of the inter-
nal opposition to the regime, but it will seek to adapt its
programs, insofar as consistent with the policies expressed
in this paper, to points of view sympathetic to the Hun-
garian audience or to specific segments thereof. In mak-
ing reference to the Kadar regime, RFE will not refer to it
as a “government,” and will make clear to Hungarians
that the West regards the Kadar regime as nothing more

Policy Guidances + 333

than a puppet which masks the Soviet occupation and
responds primarily to the manipulations of the Kremlin.

- In its discussion of international affairs and political sys-

tems RFE will attempt to convey to Hungarians the im-
pression that the West wants for Hungarians a form of
government of their own free choice, a government freely
chosen and representative of the Hungarian people. While
democratic rather than authoritarian forms should be made
to seem more attractive, RFE will in no way suggest that
the West seeks to impose any particular form of govern-
ment on Hungary. RFE will not indulge in direct en-
dorsements of the advantages of the various forms of freely
chosen governments. RFE will combat the Soviet propa-
ganda line which seeks to picture Western governments as
adhering rigidly to the late 19th century pattern of capi-
talism by pointing to the progressive reforms enjoyed in
free nations.

- RFE will take steps toward a strengthening of its posture

as a reflector of the free world to Hungarians. It will in-
crease emphasis on European ideas, events and prospects
for the future, both to lay foundations for future associa-
tion of East European countries in the European Com-
munity,and to demonstrate the practices and achievements
of free world peoples by the example of European nations
whose traditions, resources and physical situations are near-
est to those of the audience. This will be accomplished
over a period of time by:

Development of appropriate relationships with “Euro-
pean” organizations, whose expressed interest and prac-
tical cooperation will balance the previous identification
of RFE with the U.S. alone among the Free Wotld
peoples.

Greater use of European materials, points of view and
speakers.




334

Appendix

Emphasis on European integration and cooperation
movements and trends, with frequent and explicit dis-
cussion of the potential role of Hungary in a free com-
munity. This discussion would exclude any direct or
implied suggestion that Hungary join any western mili-
tary alliance.

Discontinuation of identification of broadcasts to Hun-
gary as the “Voice of Free Hungary,” and the substitu-
tion of “This is the Hungarian Service of Radio Free
Europe,” or some similar designation, to be agreed upon
which will foster the “European” concept of RFE while
at the same time maintaining the identification of the
broadcasts as specifically for and in the service of Hun-
garians. The approach that RFE represents the views of
Hungarian political opposition, or any suggestion that
it is an outlet for Hungarian emigre political opinion is
to be abandoned.

10. Although RFE will not serve as an organ for the political

views as such of the Hungarian emigration, under estab-
lished policy controls it will make liberal use of outstand-
ing recent Hungarian refugees for both programming and
broadcasting purposes, and it will give coverage to those
organizations and activities of the new emigration which
will serve to convince Hungarians that the free world has
not forgotten their heroic revolution and the aspirations
of the Hungarian people.

Policy Guidances -+ 335

tions and culture, is thought of as a logical and natural
member of the community of western European nations.

2. Encouraging regime leaders and functionaries, especially
potentially defectionist elements within the regime, to
reckon with the eventual freedom of Hungary from So-
viet domination, to question the security of their own fu-
ture, and to think of courses of action independent of
Moscow.

3. Encouraging but urging restraint upon the forces of Hun-
garian nationalism and patriotism, the desire for national
independence and the hatred of foreign domination.

4. Satisfying the Hungarian hunger for western intellectual
and cultural contacts.

5. Making clear that free men sympathize with those who
are resisting regime measures of repression of intellectual
and cultural expression.

6. Assuring that Hungarians are accurately and currently in-
formed on events in che free world, in Hungary and within
the Sino-Soviet orbit.

7. Negating tendencies toward belief in Hungary that RFE is
a spokesman for a rightist West which, by blanket con-
demnation of all things communistic, appears to condemn
some present institutions in Hungary which were estab-
lished under communist rule and badly administered, but

B. In the implementation of the immediate goals of U.S. policy
toward Hungary, RFE’s programming will be directed to-
ward:

which the majority of Hungarians regard in principle as
beneficial; such as land reform, including church estates,
nationalization of basic industry, and the broadening of

various social benefits to all social classes of the nation.
1. Maintaining Hungarian belief in the continuing moral sup-

port and understanding of the peoples of the West for Hun-
garian people in their struggle. Emphasis will be placed on
the theme that in the West, Hungary, because of its tradi-

8. Encouraging thinking of solutions for internal Hungarian
political and economic problems in the light of free Eu-
rope analogies. In this connection the examples of Fin-
land and Austria may provide useful analogies.




134 + BROADCASTING FREEDOM

rupted as Poles listened to RFE war coverage; even party members
acknowledged reliance on RFE for accurate news of the war.
Finally, RFE devoted hours upon hours of coverage to the Cuban
Missile Crisis in 1962. It broadcast the complete text of President
Kennedy’s October 22 speech revealing the crisis, and stressed the
themes of American determination, the risk of nuclear war, and the
subservience of East European governments, most of which were giv-
ing various forms of aid to Cuba, to the dangerous policies of the
Soviet Union. When the crisis finally ended and Khrushchev agreed
to withdraw the missiles, RFE received, for perhaps the only time in
its history, instructions that veteran staffers claim emanated directly
from the White House. The guidance consisted of just two words:

“Don’t gloat.”¥

@r_woorohom\ur.s% Freeotom

8

“The Iron Curtain
Was Not Soundproof”

That American youth culture has never been given due credit for its
contribution to communism’s demise is not altogether surprising, given
that many of those who wrote the Cold War’ history were convinced
that rock music exercises a pernicious influence on all societies, espe-
cially the Capitalist democracies of the West. Yet while historians may
consider it regrettable, there is no doubt that for Eastern Europe’s
younger generation, rock music’s anarchistic rhythms and message of

" individualism and personal freedom signaled a rejection of the entire

fabric of state socialism, with its stodginess, its censorship and prohibi-
tions, its limits on travel, its bogus proletarian culture, its elevation of
political reliability over merit and imagination.!

It may come as something of a surprise that Radio Free Europe
played a critical role in spreading American youth culture to Eastern
Europe. The station’s strength, after all, resided in the political shrewd-
ness of its exiled editors, and not in their imaginativeness. The men
who devised RFE’s broadcast strategy were the antithesis of cultural
radicals. They were firmly grounded in the history of the audience
countries, the dialectics of Marxism-Leninism, the economics of peas-
ant agriculture, the intricacies of the Sino-Soviet rivalry. Not that they
dismissed culture as irrelevant to the RFE mission. Each broadcast
service, in fact, offered several programs devoted to cultural themes.
But these programs appealed to adults, particularly to those with an
attachment to the music, art, and literature that had been repressed by

"o




136 * BROADCASTING FREEDOM

the new Communist rulers, and their content was often highly politi-
cal,in a very direct sense, with readings from patriotic (and often anti-
Russian) poems or books from the proscribed list or performances of
musical compositions by banned composers or as played by exiled
musicians. One of the Czechoslovak desk’s proudest moments occurred
on March 15, 1956, when it broadcast a concert of the Vienna Philhar-
monic Orchestra conducted by the renowned Czech exile Rafael
Kubelik. The program featured compositions by the two great Czech
composers, Dvorik and Smetana, and the date was the seventeenth
anniversary of the Nazi takeover of Czechoslovakia. As a final touch,
the concert was held in the Berlin Sportpalast, the site of many of
Hitler’s harangues.?

The appeal of the Kubelik broadcast to all patriotic Czechs and
Slovaks is obvious; just as obvious are the reasons why Prague radio,
with its relentless hostility to West Germany, could not have broadcast
this moving and historically important event. Similarly, Hungarians
appreciated programs featuring recordings or live recitals of composi-
tions by Béla Bartok, whose music was officially out of favor under the
Stalinist regime of Mityas Rikosi. Indeed, it required little strategic
ingenuity to compete with communism for the audience with an ap-
preciation of music. Thus in Hungary, the Stalin-R 4kosi period saw an
attempt to manufacture a proletarian culture in which favored com-
posers and hack musicians wrote oratorios and songs in praise of the
R ed Army, Stalin, Rikosi, and the Five Year Plan. This was a time when
Radio Budapest could promote a song with the memorable title “Pro-
duce More than the Machines.”?

Radio Free Europe did not ignore popular music. Jazz was effec-
tively banned in the Soviet Union and the satellites—it was variously
described as “the music of putrescent capitalism” and “sexual perver-
sion in sound.” But young people wanted to hear jazz; by the late
1950s, Willis Conover, the jazz disc jockey for the Voice of America,
had acquired a huge audience behind the Iron Curtain, and RFE jazz
programs were popular as well. But a thaw set in after Stalin’s death,
and jazz was once again tolerated by the officials who set the Soviet
Union’s cultural standards. Faced with more demanding competition,
REFE bolstered its jazz programming by hiring respected Western ex-
perts as commentators on the music or by rebroadcasting programs
that originally appeared on radio stations in New York City. While the
music was first-rate and the commentary knowledgeable, these pro-

“The Iron Curtain Was Not Soundproof” + 137

grams had one drawback: their featured experts were Americans whose
remarks had to be translated, thus depriving the broadcasts of the inti-
macy that only native speakers could convey.*

The pragmatism that communism displayed in its acceptance of
Jjazz did not, however, extend to the newest American fashion: rock
and roll. Rock music was forbidden on state radio throughout the
bloc, rock recordings could be obtained only by those few who were
allowed the rare trip to Austria or some other Western country, and
rock musicians were vilified in the regime press of some satellites (less

so in Hungary and Poland), much as jazz had been during Stalin’s
time.

Radio Free Europe got into the disc jockey business almost by acci-
dent. Charles Andras, a hard working, nonsmoking, nondrinking, and
culturally conservative Hungarian service editor, had been transferred
from NewYork to Munich and named assistant editor of the service in
the aftermath of the Hungarian Revolution debacle. Andras was given
the formidable challenge of reviving staff morale and rebuilding RFE’s
credibility in Hungary. ,

One day Andras complained to a young colleague, Géza Ekecs,
that his teenage daughter was driving him to distraction by neglecting
her studies while constantly listening to rock music on the American
Armed Forces Network.The two Hungarians were impressed by rock
music’s power over Western youth and soon talked over the possibility
of launching a program to introduce rock to the young people of
Hungary.®

Andras encountered resistance from some older Hungarian edi-
tors when the idea for a popular music program was broached. A few
of the more hidebound veterans complained to the American manag-
ers, Ekecs recalls, insisting that a Hungarian radio station “should not
play ‘nigger’ and Jewish music.” But the American management ap-
proved the idea, perhaps out of desperation for new programs that
could revive RFE’s fortunes in Hungary. In 1958, then, Radio Free
Europe inaugurated its first disc jockey program. It was called Teenager
Party and aired once a week (with two repeats) for thirty-five minutes
a program. Géza Ekecs was the disk jockey, a job he was to hold for the
next three decades.

Ekecs was not an aficionado of rock music when his program was
introduced; his success was due to a youthful, open mind and a unique

-.ﬂv -




138 < BROADCASTING FREEDOM

ability to communicate his enthusiasms to the young people of Hun-
gary. His early biography was not atypical for an RFE journalist: a few
years spent as a newspaper reporter on a journal of social democratic
leanings in Budapest, dismissal after the arrival of Communist dicta-
torship, prohibition from newspaper work because of “bourgeois ori-
gins,” escape to the West, occasional work on an émigré publication in
Paris, and finally, employment by RFE, beginning in December 1951,
three months after the Hungarian service began broadcasts from
Munich.

Ekecs was initially assigned to cultural affairs, with a particular
focus on cinema. Ekecs was an ideal cultural reporter, for he combined
an aesthetic astuteness with a genuine passion for the new trends in
music and movie making. He was not as intensely political as some of
his colleagues; he believed that it was less productive to natter at the
Communists about the ruin they had brought to Hungarian culture
than to talk about the remarkable new films produced in France and
Italy, and gently contrast the exciting developments in free societies
with the wasteland that communism had created in a country with a
rich central European cultural tradition.

Ekecs likewise kept Teenager Party free of overt politics. It was
enough, he decided, to play the music young people loved; his audi-
ence would be alienated by lectures contrasting Western freedom with
Communist repression. Hungarian youngsters instinctively understood
the superiority of democracy and told him so in the thousands of
letters they addressed to him at RFE.

Ekecs borrowed the top-forty format popularized by American
rock stations. He would occasionally play a Sinatra recording, or some-
thing by Doris Day or Dean Martin, but his core audience wanted
rock, and that is what he gave it. He kept his listeners informed about
the shifts in the Billboard magazine ratings, explaining which songs
were moving up and which were heading down. He scanned Ameri-
can newspapers and magazines for features about the latest rock sensa-
tions, so that he could tell his listeners something about Little Richard’s
biography, explain why Jimi Hendrix used a particular guitar, or delve
into the relationship between African American history and rhythm
and blues.

For a few years Téenager Party enjoyed something of a corner on
the Hungarian youth market. The regime refused to poison the minds
of its youth with this most execrable example of capitalist degeneracy.

“The Iron Curtain Was Not Soundproof” + 139

Other foreign stations did broadcast rock; indeed, popular music was
the staple of Radio Luxembourg, which boasted an impressive
listenership in Western Europe. But only Ekecs spoke to Hungarians
in their language. As the program’s popularity grew, its air time was
increased, until a new music program, also featuring Ekecs, was added
to the schedule; it was broadcast daily at about the time when Hun-
garian youngsters returned home from school. And as Téeenager Party
gained in listenership, the other RFE language sections added disc
Jjockey programs, some of which became important fixtures in the
station’s program mixture.

Ekecs worked diligently to translate the often absurd titles into
Hungarian and interpreted the American slang. He also copied the
American practice of listener requests. Because writing to RFE from
Hungary could be a perilous exercise, Ekecs instructed his listeners to
substitute code names for their real names; he would then announce
the code names on air when he played the songs they had requested.
He also invited listeners to send in a series of requests, which he would
then play uninterrupted to enable young Hungarians to tape record
their favorite numbers. He even interviewed many of the most popu-
lar performers, including the Beatles and Louis Armstrong.

The popularity of Teenager Party infuriated Hungary’s cultural bu-
reaucrats. They especially resented the brazenness of the program’s lis-
teners. Members of the older generation had, of course, listened to
REFE. But they did so discreetly, in the privacy of their homes, and
remained circumspect in discussing their listening habits with outsid-
ers. Now their children flaunted their Western radio preferences.They
listened to RFE’s subversive, criminal, broadcasts in trains, on the street,
at the beach, in school. The authorities were also disturbed by what
they dubbed RFE’s “sandwich strategy,” that is, placing the nonpoliti-
cal Teenager Party between two openly political broadcasts as a means
of spreading anti-Communist ideas to a generation that, having no
memory of life before state socialism, was expected to accept the sys-
tem much more readily than their parents. One publication suggested
that Teenager Party had been introduced at the personal behest of Presi-
dent Lyndon Johnson as part of a sinister strategy “to gain the confi-
dence of politically immature strata.”®

Radio Budapest capitulated in 1965 by introducing its own ver-
sion of Teenager Party. The state radio borrowed heavily from Ekecs’s
example, even to the point of using his translated titles. The regime

"

Sirein




140 + BROADCASTING FREEDOM

could not, however, resist the lure of ideology; it translated “Penny
Lane,” the Beatles’ hit, as “Penny Lane: Street of the Poor.” The station
had to apologize after receiving a deluge of letters from listeners who,
due to Ekecs’s broadcasts, knew that Penny Lane was a street in the
Liverpool business district.

Like most RFE journalists, Ekecs used a radio name to protect
relatives back in Budapest. As Laszlo Cseke, he became a household
name, a beloved personality whose voice was known throughout the
country. Letters addressed to “Uncle Laci” poured in from all over
Europe, from Hungarians living in Yugoslavia, Slovakia, and Romania,
from Hungarians working in Moscow and East Germany, as well as
from Hungary proper. Many letters were postmarked from Vienna,
Belgrade, or West Germany; they had been given to travelers for mail-
ing because some Hungarians still feared official reprisals for sending
any sort of communication to the criminal radio in Munich. (Although
the BBC would send Western records on request to the Soviet bloc,
REE did not, for fear of provoking official sanctions against listeners.)
And some simply didn’t trust the Hungarian postal service; corre-
spondents complained of having mailed over thirty letters before Ekecs
received just one.

Some wrote simply to express regard for their beloved Cseke; they
called him their “best friend,” a “vitalizing force,” the person “who
keeps us from falling into despair.”” Others reassured Ekecs that the
Budapest rock program was but a pale imitation of Téenager Party. But
many letters conveyed a political undertone. One inquired about pros-
pects for political asylum; his class origins had disqualified him from
dental studies, and he had been compelled to join the Communist
youth organization to secure any kind of education. Another sent this
plaintive message: “Uncle Laci, tell me please how I could get over to
your country? There, perhaps, I could further develop my painting
talent. I get no admission to school here, because I did not join the
Red youth organization, because I did not want to become a Com-
munist. Even if they killed me.” Another lamented,“The Communists
always plan in such a way which must lead to failure.” But while Ekecs
took understandable pride in the many listener tributes, he was less
than pleased by a backhanded compliment from none other than Janos
Kidar. When asked to comment on RFE broadcasts, the Communist
leader replied laconically that the station “played good music,” leaving
Ekecs to fret over whether the American public would appreciate its

“The Iron Curtain Was Not Soundproof” « 141

tax dollars subsidizing an ostensibly political station known best for its
popular music.”

Ekecs continued his music programs into the mid-eighties, de-
spite his dislike of some of the rawer musical fads—heavy metal and
rap, for example. As the rhythms grew darker and the lyrics degener-
ated into obscenity, Ekecs provided fewer commentaries and transla-
tions. He would, however, occasionally do battle over censorship by
production supervisors. He once persuaded RFE to make an excep-
tion in its antiobscenity policy for a song by Country Joe and the Fish
that included the word “fucking” in the refrain.

When communism collapsed, Ekecs returned a hero to the coun-
try he had left forty years earlier. The response overwhelmed him:“In
cabs, people recognized my voice; in shops they recognized my voice.”
Such was his popularity that Ekecs was invited to revive Teenager Party
on a private radio station in Budapest after RFE eliminated the Hun-
garian broadcasting service in 1993. Now Ekecs travels to Budapest
every two weeks to tape his programs, which run on Sunday after-
noors.

He remains a passionate defender of popular culture’s liberating
qualities and argues that American rock music undermined the Com-
munist system as surely as did the intellectual arguments of anti-Com-
munists. Naturally enough, he has a far more benign view of rock’s
social impact than do many of his RFE colleagues, even those who
may have welcomed rock’s subversion of state socialism: “The message
of rock is, ‘Please don't accept everything the older people say’ Re-
member, it was the younger Hungarians who changed the system; the

older people were the Bolsheviks. In the end, the Iron Curtain was not
soundproof.”

Fog
2




dvom: Bvocd QQ\.IS% Free dlomn

August 71, 1968

By 1968 the changes that were introduced in the wake of the Hungar-
ian Reevolution had transformed Radio Free Europe’s coverage of the
Communist world. This was particularly true of the station’s positive
attitude toward the controversial phenomenon of reform communism.
Whatever the predisposition of the individual broadcaster, some of
whom found the very notion of reform communism difficult to swal-
low, the station’s official policy was to give a degree of credit to re-
gimes that instituted policies of incremental change or that seemed to
inch away from lockstep endorsement of Moscow’s international stance.

Radio Free Europe remained, of course, a powerful anti-Soviet
voice. Every policy, every statistic, every claim of a successful harvest
or overfulfillment of the plan, was placed under microscopic scrutiny.
Furthermore, Radio Free Europe gave extensive coverage to the first
stirrings of intellectual dissent in the bloc; if disaffected party members
issued an appeal for democracy in Poland, Radio Free Europe ensured
that, among others, disaffected party members in Czechoslovakia and
Hungary were immediately informed of the most recent develop-
ments. And while a measure of control over broadcast content had
been instituted, prebroadcast censorship was still rejected, and RFE
remained by far the most freewheeling of the major international broad-
cast services.

In accepting the potential utility of reform communism, RFE re-
flected the official policy of the American government. Reform com-
munism, however, came in many varieties, and each presented a special
problem for RFE editors. By the late sixties, it was clear that Janos
K4dar was leading Hungary in a cautiously reformist direction; never-

theless, many Hungarians still despised Kadér for his betrayal of the
revolution and his role in Imre Nagy’s execution. In Romania, a new
party leader, Nicolae Ceausescu, gained immediate popularity with
Western diplomats for his country’s shift toward a foreign policy stance
that appeared to be independent of Moscow. To RFE’s Romanian
audience, however, Ceausescu’s international maneuvering was less im-
portant than his authoritarian internal policies and the ominous early
signs of a developing personality cult. And in Poland, the time had
long passed since Gomulka was seen as a reformer; the only argument
supporting his continued rule was the spectre of Moczar as the likely
alternative.

To those responsible for the formulation of RFE’s broadcast strat-
egy, the argument for reformism was sustainable only if initial modest
change was seen to be leading to the ultimate goals of freedom and
independence. No one quite knew how the process of change would
transform state socialism into something approaching social democ-
racy, although it was assumed that the reform impulse would originate
within the party, not from forces outside the system.The superiority of
Western democracy was, however, self-evident, given the growing pros-
perity in Western Europe, especially in Germany. After the Hungarian
Reevolution, the credibility of Communist leaders depended increas-
ingly on their ability to satisfy consumer needs, but it was abundantly
clear that communism could not compete with the regulated market
systems of Capitalist Europe without a significant economic reorien-
tation. Thus RFE devoted program after program to the ruminations
of economic planners whose ideas challenged the orthodoxies of the
Soviet model. In practice, “market socialism” proved only marginally
more effective than the Stalinist system of economic organization. But
reformism’s economic consequences were a secondary consideration
to RFE, which was predominantly concerned with the impact of eco-
nomic change on the ability of the Communist state to maintain strict
political control. :

As events developed, Czechoslovakia was to be the proving grounds
for the most serious attempt at reform communism ever undertaken.
Although widely considered as the most Westernized country in the
Soviet bloc, Czechoslovakia had suffered under the rule of a series of
dogmatic hard-liners, the latest of whom, Antonin Novotny, had re-
tained power since the fifties through a strategy that combined the
neutralization of potential domestic rivals with the reliable support of







144 + BROADCASTING FREEDOM

the Kremlin leadership. By 1968, however, opposition to Novotny’s
uninspiring leadership had gathered force, and at a party Congress in
early January, Novotny was removed as Communist chief and replaced
by a little-known figure, Alexander Dubdek.

The changes in party leadership were to trigger one of the most
astonishing chapters in the annals of communism. Ultimately, the Prague
Spring was to reveal not the potential of reform, but communism’s
utter inability to withstand real change. When the Prague experiment
was finally crushed by a Warsaw Pact invasion, it was not simply the
Czechoslovak reforms that were destroyed, but the then prevalent idea
that communism was moving inexorably in a liberal direction. In Janu-
ary 1968, however, no one was predicting that the Dubtek leadership
was inclined toward radical change.To much of the world, it seemed as
if one thoroughly mediocre leader was being replaced by a colorless
party bureaucrat who was not likely to preside over major liberaliza-
tion and would certainly not pose a challenge to Moscow’s hege-
monic authority.

This, in any event, was RFE’s cautious response to the results of
the party congress. Still, early commentaries were calculated not to
emphasize the possible negatives. They stressed Dubdek’s roots in
Slovakia and interpreted his election as largely due to the demands of
Slovak Communists (Dub&ek was the first Slovak elected party leader)
for an equal share in political power. An RFE policy document de-
scribed him as an undynamic career party man.“We are probably go-
ing to witness a period of collective and cautious leadership in which
it could turn out that Dubdek is a transitional figure,” the memo ob-
served. “The new regime will very likely go to some lengths . . . to
avoid startling policy changes of any kind. It will be important not to
offend important sensitivities either inside or outside the country. Hence,
in spite of the shakeup, we do not foresee a dramatic reorientation of
major policies.”

Given the modest expectations for the new leadership, it is hardly
surprising that RFE broadcasts did not greet Dubéek’s elevation with
unalloyed enthusiasm. Early commentaries stressed the Slovak factor,
the fact that Dubcek represented a generation untainted by direct par-
ticipation in Stalinist excesses, and the new leadership’s apparent lack
of the older generation’s anti-German attitudes. The station’s analysts
also believed that Dubcek’s having been elected by the entire central
committee, instead of simply installed by a tiny clique, was an encour-

August 21, 1968 + 145

aging sign. Finally, RFE was convinced that after the stagnant years of
Novotny, the new leadership deserved to be treated with cautious
optimism until it proved itself unworthy of respect.

Within two months, it became clear that the Dubéek group was
not only prepared to advance bold plans for change but also willing to
tolerate radical ideas from outside the party. Extensive democratic re-
forms were instituted, including near freedom of speech and press, the
rehabilitation of the victims of political persecution, the restoration of
the rule of law and the independence of the judiciary, a fair sharing of
power among Czechs and Slovaks in a new federal state, and the accel-
eration of previously promised and far-reaching economic reforms.
Political debate was freewheeling; there was practically no subject that
was regarded as taboo, including the country’s loyalty to the Socialist
camp. To be sure, in public Dubéek and the rest of the leadership
continued to swear total loyalty to its East bloc allies. At the same time,
they held to a reform course and refused to crack down on those who
were impertinent enough to raise uncomfortable questions about
Czechoslovakia’s international commitments.

This was an exhilarating time for Czechs and Slovaks.The prevail-
ing mood is vividly and, in light of subsequent events, tragically, cap-
tured in a letter written by a Czech intellectual and sent to Jifi Horék,
a Czech exile academic who worked as a free-lance commentator for
REFE:“I don’t know what to do first: to read newspapers, watch tv, or
listen to the radio. Panel discussions, interviews, and reports are so
interesting we can’t get enough of them.You probably can’t imagine
what this means to us. We are now living in a new world. To hear, after
$O many years, an open criticism and candid words. . . . We breathe
better nowadays, people are shedding their passivity and indifference.
. .. I envy our little Helene [their thirteen-year-old daughter]; her
future looks better than ours did twenty years ago2 The media that so
thoroughly fascinated the author of this letter, and millions of his coun-
trymen, was Czechoslovak media, not, by and large, Radio Free Eu-
rope. For the first time since it initiated broadcasts in 1950, RFE was
confronted by competition from a truly free press, a press committed
to asking all the many forbidden questions that had accumulated dur-
ing two decades of reactionary Communist rule. Radio Free Europe
had been asking the right questions for years, but RFE was located in
Munich and New York, not Prague.To even suggest assigning journal-
ists to cover Czechoslovak developments directly from Prague would




146 + BROADCASTING FREEDOM

have been regarded by Moscow as an act of brazen provocation. Thus
RFE continued to cover the fast-moving events secondhand, leaving
the station at a real competitive disadvantage.®

Compounding RFE’ dilemma was a growing fear that the Prague
reformers were inviting catastrophe by their aggressive challenges to
the Kremlin’s authority. Ralph Walter, who had recently been appointed
the station’s director, had served on the policy staff during the Hun-
garian Revolution and was determined that RFE would not repeat
the mistakes of 1956. During the spring, RFE went on a crisis footing
over the prospect of two potentially explosive challenges to the East
European status quo. Whereas in Czechoslovakia, the party had opened
the door to a challenge to Communist authority, in Poland student
demonstrators posed a threat to the already shaky Gomulka regime.
No dreamy reformer, Gomulka resorted to force in dealing with his
adversaries, and order was restored, for the time being.*

To some degree, the Prague Spring stood as a vindication of RFE’s
endorsement of reform communism adopted after the Hungarian
Revolution. The 1965 Czechoslovakia country paper—a document
that set forth the station’s broadcast strategy—emphasized that while
the eventual objective was a total transformation to democracy, the
growth of reform sentiment within the party represented the most
effective available means of moving in that direction. The document
stressed the importance of broadcasts directed to party functionaries,
and suggested a policy of encouraging revisionist tendencies within
party ranks and the stimulation of national consciousness among party
members as well as the general population. Moreover, the document
encouraged a policy of advocating socioeconomic models different
from American-style capitalism, laying particular emphasis on Euro-
pean social democracy as an alternative to the Communist brand of
state socialism. While endorsing a continuation of RFE’s traditional
support of a unitary Czechoslovak state, the guideline proposed an
emphasis on a new system that guaranteed a fair division of power for
Czechs and Slovaks in a federal state. The document also cautioned
against any suggestion that the West might intervene militarily in the
event of invasion by the Soviet Union.’

Three years after its adoption as official broadcast policy, this docu-
ment seemed remarkably prescient. But while RFE was enthusiastic
in its embrace of the Prague Spring, the enthusiasm was tinged with
caution. Once it was clear that the Prague reformers were intent on

August 21, 1968 -+ 147

instituting serious changes, including guarantees of freedom of ex-
pression, Radio Free Europe refrained from exhortations to push mat-
ters even further. Instead, RFE took on a role that was, in certain
respects, quite modest. A guidance issued in late February, entitled
“The Winds of Change in Czechoslovakia,” indicated that RFE in-
tended to function as a national communications center for the re-
form forces by amplifying what was being said in a particular region
or by a particular interest group or by forces outside Czechoslovakia.

This was relatively tame stuff, given the direct challenges to both
the Communist system and the country’s participation in the Warsaw
Pact, which were being publicly aired in Prague itself. “Prague Radio
said things which Radio Free Europe didn’t dare broadcast,” recalled
Karel Jezdinsky, a reporter for Czechoslovak radio who later left
Czechoslovakia and joined the RFE staff after the invasion. Jezdinsky
himself produced a program for Prague Radio on the Jjamming of
foreign stations that included an interview with the official who ad-
ministered the jamming operation.® In-depth reporting of this sort
was beyond the capacity of RFE; it was, on the other hand, normal
fare for the Czechoslovak media in the months before the invasion.

Not surprisingly, RFE’s listenership declined, giving rise to ru-
mors, apparently unwarranted, that plans were being made to shut
down broadcasts to Czechoslovakia. But while REE strategists were
constantly debating how best to reach the Czechoslovak audience
during this period of political upheaval, the policy of broadcast cau-
tion was maintained throughout the period. “We heeded the lessons
of the Hungarian Revolution,” said Walter. “We were cautious, be-
cause we were conscious of the possibility of an invasion. We were
more cautious than Czechoslovak journalists were, because we did not
want to be out in front of people who, we feared, were out in front of
what the situation would allow. We felt that we had to be more re-
sponsible than the people who were enjoying this period of libera-
tion.”’

Walter’s apprehension at the possibility of an invasion was, in fact,
a minority view among the chief editors and policy advisers. Walter
recalls that following a sharply worded note from the Warsaw Pact
leaders to Dubéek in July, he was almost alone in predicting that an
intervention was in the offing unless the government backed off from
some of the more confrontational policies. Only Istvin Bede, the chief
editor of the Hungarian desk, was in agreement. As Karl Reyman, a




148 + BROADCASTING FREEDOM

key member of the policy staff, remembers the period, “We really
didn’t believe that the Soviets would invade, and this affected our judg-
ment. President Johnson had just met with Kosygin, and the ‘spirit of
Glassboro’ (their meeting was held in Glassboro, New Jersey) had
been declared, signaling progress toward détente between the United
States and the Soviet Union.We did not believe that Brezhnev would
risk the new relationship with such a blatant act of aggression. We
were convinced there would be no invasion, right up to the last
minute.”’® ‘

Nevertheless, Ralph Walter began to prepare for the worst, deter-
mined that RFE should not be caught by surprise if an invasion should
materialize. He also was intent on ensuring that coverage of an inva-
sion would not be subject to the emotional levels that had negatively
affected broadcasting during the Hungarian Revolution. In mid-July
he established contingency plans for centralized control of program-
ming in the event of military intervention. Walter wrote in a memo
that broadcast tone would be monitored “as part of an effort to keep
down excitability in any form.”

Walter was also concerned about the attitude of the American
government toward the disturbing rumblings from Moscow. In the
past, RFE could usually depend on reliable sources from within the
government to provide an accurate assessment of Washington’s think-
ing on the controversial issue of the day. As momentum toward an
invasion gathered force, however, Walter was given conflicting signals:
cither Washington had quietly warned Moscow that an invasion would
damage the developing détente relationship, or the Johnson adminis-
tration had decided to take a hands-off stance in the event of interven-
tion, with little more than a pro forma condemnation. A few wecks
before the invasion, he received a message indicating that “as regards
U.S.-Soviet relations and progress towards disarmament and other
things, the State Department feels that the Czechoslovak crisis should
not cancel out things that have been in the works for years”The pre-
diction that the United States was preparing a relatively mild response
to Soviet military action was beginning to creep into the reports of
the savvier diplomatic correspondents as well, leaving RFE with the
dilemma of covering American policy both accurately and responsi-
bly. While RFE was certainly not about to report that America was
preparing to impose economic or diplomatic sanctions, much less a
military response, it also did not want to bolster Soviet confidence by

August 21, 1968 -« 149

reporting that the United States had decided to eschew a strong re-
sponse in the name of détente. In the end Walter issued guidelines
forbidding the broadcast of analyses that speculated that the adminis-
tration had reached a decision to allow the Soviets freedom of action
within their sphere of interest.!°

With the arrival of August came an intensification of invasion ru—
mors. Radio Free Europe’s coverage stressed international solidarity
with beleaguered Czechoslovakia, with a special focus on sympathetic
quotes from Communists in Italy, China, and elsewhere, along with
strong declarations of support from the non-Communist European
Left. The broadcasts cast both Yugoslavia and R.omania in a favorable
light for their statements on behalf of the right of sovereign states to
chart their own course of Socialist development. The coverage of
America emphasized the debatable point (to put it mildly) that the
administration’s soft words were enabling the Kremlin to follow a
moderate, non-interventionist path.

By mid-August, RFE was expressing outright concern over the
confrontational steps that the Dubéek government had taken or was
tolerating. In a policy guidance issued on August 16, less than one
week before the invasion, RFE was counseling the government to
make concessions to the critics of their internal reform among more
orthodox minded Warsaw Pact members to ensure breathing space for
the reform process. The guidance, however, reflected R FE’s internal
agony, for while urging prudence on the Czechoslovaks, it also noted
that “any attempt to restrain the hard won liberties or define the limits
of democratization ... raises the question of how much internal disci-
pline is consistent with liberal reform.” The Dub&ek government was
thus advised to weigh “what particular gestures toward [Warsaw] Pact
allies are justified and which threaten the national unity which was a
response to pressure from those allies.”

Within a few days, RFE actually concluded that intervention pres-
sure had eased. A policy evaluation asserted that the Czechoslovaks
had “won a victory in maintaining the integrity of key sections of
their reforms,” while the Soviets were thought to have abandoned a
policy of immediate pressure in favor of tactics to contain the Prague
disease over the long term. In the future, the evaluation went on, it
would be increasingly difficult for the Kremlin to impose its will on
foreign Communist parties. There was a prediction that an informal
coalition of Communist mavericks—Tito, Ceausescu, Dubtek—might




150 + BROADCASTING FREEDOM

undermine Soviet hegemony in Eastern Europe, and, finally, a sugges-
tion that Moscow might actually reap benefits from its toleration of
the Prague experiments “if it accepts the limitations which modern
political conditions place on superpowers.”

This guidance was issued during the day of August 20.A few hours
later, just before midnight, Red Army units, joined by troops from
Poland, Hungary, and East Germany, crossed the Czechoslovak border.
Once again, a challenge to Soviet authority was to be crushed by a
massive show of military force.

On this occasion, however, there would be no question of RFE
complicity in the tragedy. Immediately upon receiving news of the
invasion, Walter imposed sweeping and, for RFE, unprecedented con-
trols over the broadcast content of the Czechoslovak service. He or
another member of his staff scrutinized every Czechoslovak script re-
lating to the events in Prague, right down to the news items adapted
from the wire services. This policy was accepted with good grace by
the exile broadcasters and carried forward without serious dispute.
But if the process of script analysis meant that news coverage would be
delayed, and thus somewhat less timely, that was a wl.nn Walter was
willing to pay in order to ensure accurate and Hnmmo:m_Eo coverage.
Karl Reyman, a chief policy aide during the invasion period, Hnn.mmw a
labored debate over how to characterize a declaration by President
Johnson cautioning the Soviets not to “unleash the dogs of émw._.,ﬂ.ra
wire service dispatch described Johnson’s statement as a “warning”;
Wialter, however, thought the term too strong and, furthermore, be-
lieved that to report to an East European audience that the American
president had issued a “warning” to the Kremlin might be nowpmnncnm
as a threat of military response. Walter, of course, was proved right by
the course of events; Johnson’s words were meant as more of an admo-
nition and certainly did not amount to any kind of threat. And ai&.rw
Walter did permit some information from clandestine, freedom radio
stations in occupied Czechoslovakia to be broadcast over RFE, he
absolutely forbade RFE’s repeating the calls for ONonro&oﬁw Dn.ﬂ_Hm.Hu
ity, which the underground stations and various groups were issuing in

the wake of the invasion.“I more and more fear that Czechoslovakia is
headed for disaster,”Walter wrote in an August 23 memo in which he
theorized that the Soviets were cynically allowing the underground
stations to remain on the air “in the near certainty that their demands
will become more and more extreme” and thus provide the Kremlin

August 21, 1968 + 151

with an excuse “to put finish to the whole business with as much
violence as may be necessary.”!!

Although forced to rely on the Western press for most of its inva-
sion coverage material, RFE was uniquely equipped to interpret one
of the most critical aspects of the crisis—the invasion’s international
ramifications, especially within what remained of the world Commu-
nist movement. As it turned out, the invasion’s international implica-
tions were a major part of the story. Few Communist parties outside
the Warsaw Pact supported the Soviets, and some parties were sharp in
their denunciation of the action. The invasion also provoked a mood
of anti-Sovietism among non-Communist leftists in Europe and the
nonaligned bloc. That “progressive” world opinion had, however briefly,
interrupted its perpetual crusade against American imperialism to ex-
press its anger at the Soviets may have been of little solace to the
beleaguered Czechoslovaks. Likewise, Czechoslovaks may not have been
overly moved by another RFE theme—that the Dubcek leadership
had throughout the Prague Spring affirmed its loyalty to the Soviet
camp and repeatedly denied any desire to subvert the Communist
system. While technically accurate, this line of argument fudged the
essential truth of the reforms, which is that they were leading Czecho-
slovakia almost inevitably, and rather quickly, to social democracy, some-
thing that most Czechoslovaks strongly supported.

On balance, however, RFE’s performance during the crisis was an
impressive combination of comprehensive news reporting, wise if cau-
tious commentary, and expert analysis. In addition, many listeners ap-
preciated the station’s appeals for moderation and calm, such as was
contained in a broadcast that urged Czechoslovak youth “not to risk
too much, not to provoke the occupiers, and not to demonstrate hero-
ism.” A particularly important highlight was the intense coverage de-
voted to Foreign Minister Jiri Hajek’s moving protest against Soviet
aggression to the United Nations, 2

With an independent press muffled, Radio Free Europe’s listener-
ship rose dramatically after the invasion; a poll taken by the Czecho-
slovak Academy of Science in the spring of 1969, and apparently
suppressed by the normalization regime of Gustiv Husik, gave RFE a
rating only slightly below that of Radio Prague and Radio Bratislava,
an impressive figure given the difficulty of reception under Jjamming
conditions. At least part of RFE’s enhanced appeal can be traced to the
addition of several of Radio Prague’s most respected political com-




152 + BROADCASTING FREEDOM

mentators, such as Slava Volny and Karel Jezdinsky. No less a figure
than Gustiv Husik gave testimony to RFE’ influence, referring on
two occasions to the station’s baleful role in the course of his inaugural
speech as party first secretary. Attacking “anti-socialist” forces inside
the country, he said, “If one monitors Radio Free Europe one hears
the same sort of talk and the same phraseology used by some of our
editors.”?

And again, referring to fears that Czechoslovakia might return to
a Novotny-type regime, Husik declared, “We know how cunningly
Radio Free Europe plays this tune, with SlivaVolny and similar heroes
... spreading rumors about the horrible things which might happen.
- ... The people who are doing most of this shouting are those who a
few years ago were talking in an entirely different way. Now they are
such torchbearers of freedom as the world has never seen before. Some
of them went abroad, and now then want to enlighten fourteen mil-
lion people about democracy and independence.’™*

Despite their superficial defiance, Husik’s words betrayed the
leadership’s insecurity. Clearly, RFE was regarded as a powerful adver-
sary, made even more formidable by the addition of journalists who
represented the “generation of ’68" and were still regarded back home
as heroes of the failed experiment in liberal reform. Radio Free Europe’s
commitment to a broadcast strategy that stressed nonviolence and cau-
tion did not change. On the first anniversary of the invasion, a com-
mentator urged his listeners to eschew violence. “In August last year
our people refused to accept the standards of those who invaded our
country,” he observed. “They have no reason to sink to their level
today. . . .Violence is not the Czechoslovak method.”’

10

From Liberation
to Liberty

On March 1, 1953, a new international broadcasting station, Radio
Liberation from Bolshevism (RL), inaugurated programming to the
peoples of the Soviet Union. According to the recollections of RL
veterans, Boris Shub, a Russian American intellectual who was a guid-
ing spirit in the station’s early years, had proposed that broadcasts in-
clude, over the ticking sound of a metronome, the announcement
“The era of Stalin is coming to the end, the era of Stalin is coming to
the end” The idea was rejected on the grounds that Stalin, then sev-
enty-three years old, might rule for many years to come.' In fact, Stalin
was to rule for just five more days, his reign of terror coming to a close
with his death on March 5.

Conceived as a weapon of psychological warfare during the dark-
est days of the anti-Stalin struggle, Radio Liberation—the original
name for Radio Liberty—confronted a new political situation almost
immediately. Nor was the challenge of crafting a message for the post-
Stalin era the station’s most immediate problem. Even before RL be-
gan its broadcasting schedule, internal strife had caused serious divisions
within the organization that sponsored the station, the American Com-
mittee for Liberation from Bolshevism, generally known as Amcomlib.
Amcomlib had set itself the goal of forging unity among the more
important of the Soviet exile organizations, Russian and non-R ussian
alike. What emerged from this undertaking was a series of acrimoni-
ous faction fights, pitting Russian exiles against other Russian exiles,




